Geoblog.pl    Pacyfa    Podróże    Pribałtika/Skandynawia 2006    Park Narodowy Oulanka, czyli dotknąć natury ...
2006

Park Narodowy Oulanka, czyli dotknąć natury ...

Finlandia
Finlandia, Oulanka National Park

OKOLICE KAJAANI 11:00
Dzień przyrodniczy. Jedziemy z Kajaani do Kuusamo i dalej 50 kilometrów na północ do Parku Narodowego Oulanka. Upatrzyliśmy sobie wcześniej, w przewodnikach i ulotkach z biur informacji turystycznej, niezbyt trudny szlak z ładnymi widokami na kanion i wodospady rzeki Oulanka. Po drodze zatrzymujemy się za potrzebą i … wychodzi z tego półgodzinne jagodobranie. Mniam !!! Jedziemy dalej, wtem jakiś zator na drodze. Samochody przed nami wyraźnie zwolniły i coś powolutku wymijają. Są !!! To długo przez nas oczekiwane renifery. Po drodze do parku mijamy jeszcze parę sztuk, ale renifery nie wydają się być zadowolone z sesji foto i umiejętnie odwracają się tyłem do obiektywów. Park Narodowy Oulanka okazuje się rzeczywiście ciekawym miejscem. Widoki wspaniałe. Wreszcie na własne oczy zobaczyliśmy wszystko to o czym czytaliśmy przed wyjazdem: chaty na szlaku, krzaczki moroszki, renifery, a przede wszystkim piękne jeziora, wodospady i kanion rzeki Oulanka. Chaty na szlaku są bardzo dobrym rozwiązaniem. Za darmo można znaleźć tu dach nad głową. Przygotowane jest także mnóstwo drewna na opał i wręcz luksusowe miejsca na ognisko (grill i specjalne haki do gotowania i wędzenia na ognisku). Odległości między chatami to kilka kilometrów. Jeśli nie ma miejsca w jednej z nich, bez problemu można dojść do następnej. W pobliżu chaty można także rozstawić namioty. Dzięki równomiernemu rozmieszczeniu takiej infrastruktury można bez problemu organizować wielodniowe wycieczki po całym parku narodowym. My pokonujemy założony przez nas wcześniej fragment trasy turystycznej. Trochę szkoda, że nie zdecydowaliśmy się na nocleg w parku. Może jeszcze w przyszłości nadarzy się taka okazja ? Z parku wracamy zadowoleni, ale strasznie zmęczeni. Trasa okazała się być w miarę łatwą, ale ponad 20-kilometrową wędrówką. Na pokonanie trasy potrzebowaliśmy łącznie prawie 6 godzin. Nie do końca byliśmy na to przygotowani. Wsiadamy do Cytrynki, ale po paru kilometrach decydujemy się na nocleg. Rozbijamy namioty na przydrożnym parkingu koło jednego z dopływów rzeki Oulanka. Rozpalamy ognisko, ale bardzo szybko decydujemy się jednak na zanurkowanie w śpiworach.