Geoblog.pl    Pacyfa    Podróże    Pribałtika/Skandynawia 2006    Zimne z pianką na ryskiej starówce
2006

Zimne z pianką na ryskiej starówce

Łotwa
Łotwa, Rīga

POLE, GDZIEŚ NA ZACHÓD OD RYGI 9:00
Dzisiaj mamy w planach zwiedzanie Rygi. Stolica Łotwy jest bardzo nowoczesną metropolią, zdecydowanie różniącą się od uboższej prowincji jaką mieliśmy okazję zobaczyć wczoraj. Nowoczesność miasta ma jednak swoje plusy i minusy. Do plusów należy zaliczyć wygląd – szkoło i aluminium w elewacjach licznych nowopowstałych budynków, pięknie odremontowane secesyjne centrum i mnóstwo drogich, luksusowych samochodów na ulicach. Minusem jest spory ruch uliczny, co w połączeniu ze wszechobecnymi nakazami jazdy prosto lub tylko w prawo, bardzo utrudnia poruszanie się po mieście. Zarówno rano, jak i po południu, kiedy chcemy wyjechać z Rygi, dość długo krążymy po jej arteriach. Wrażenie nieładu komunikacyjnego potęguje zachowanie pieszych, którzy, jak się wydaje, nie za bardzo orientują się do czego służą światła i pasy. Na ryską Starówkę poświęcamy 4 godziny. Oglądamy: Kościół św. Piotra, pomnik muzykantów z Bremy, Plac Ratuszowy z Domem Bractwa Czarnogłowych, Kościół św. Jakuba, kamieniczki „Trzej Bracia”, mury staromiejskie, kocie kamieniczki i mnóstwo, mnóstwo ryskiej secesji. Starówka robi na nas bardzo pozytywne wrażenie, które przypieczętowujemy deserem i piwkiem. Ceny piwa pod parasolkami na Starówce zaskakują – 1,60 Ls (!), co przy kursie tutejszej waluty można potraktować jako 10 złotych. Sebols upiera się jednak, że gdzieś widział piwko po 0,90 Ls. Szukając tego tajemniczego miejsca robimy olbrzymie kółko po Starówce praktycznie zdeptując ją po raz drugi. Ale rzeczywiście, odnajdujemy miejsce, gdzie pod parasolkami można wypić zimne z pianką w normalnej cenie. Obiadek zjedliśmy w samoobsługowym supermarkecie restauracyjnym – Lido. Do wyboru, chyba wszystko co można sobie wydumać, ceny – przystępne. Godne polecenia jest niepasteryzowane piwo robione specjalnie dla Lido (1 Ls). Wychodzimy zdecydowanie najedzeni – Oj, chyba nie będzie dzisiaj kolacji !